>5 SYARAT nak buat MAKSIAT ???

Standard

>Assalamualaikum….

Di sini miss nak berkongsi sedikit la aper yg miss tahu . Agak menarik juga la . sebab manusia akhir zaman suka berbuat maksiat dan dosa di bumi Allah ni . Subhanallah . Moga kita sedikit sebanyak akan cuba ubah diri kita ke arah yg Allah redhai dan seterusnya mendapat keberkatan dlm kehidupan . Insyaallah . Amen .

setuju tak ?

      ok . . miss pun taknak berlengah lagi . berdasarkan tajuk pun . mesti u’all tertanya-tanya . Aper ade ker syarat nk wat maksiat ? aha! mesti la ade .. haih . itu pun kalau u’all mampu penuhi SEMUA SYARAT tu, baru la boleh wat maksiat ok ? lau tak . lu pike la sendiri!”

Bagi yg da tahu . alhamdulillah ..  so, mari la baca [^____^] ——->


” Suatu hr ada se0rg lelaki yg menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar b’maksiat. Tlg berikn aku nasihat.” Stlh mdgr p’kataan t’sbt Ibrahim b’kata, “Jika kamu mahu menerima 5 syarat & mampu melaksanakannya, maka blh kamu melakukan maksiat.” Lelaki tu dgn X sbr2 b’tnya. “Apakah syarat2 tu, wahai Aba Ishak?”
  Ibrahim bin Adham b’kata, “Syarat pertama, jika kamu b’maksiat kpd Allah, jgn memkn rezekiNya.” Mendgrkn tu dia mengenyitkn kening seraya b’kata, “Dr mn aku mahu mkn? Bukankah semua yg ada di bumi ini rezeki Allah? “Ya!” tegas Ibrahim bin Adham. “Klau kamu sudah memahaminya,  masih mampukah memkn rezekiNya, sdgkn kamu slalu b’keinginan melanggar laranganNya?”
  “Yg kedua,” kata Ibrahim, “klau mahu bermaksiat, jgn tinggal di bumiNya!” Syarat ini mbuat lelaki tu terkejut stgh mati. Ibrahim kembali b’kata kpdnya, “Wahai Abdullah, fikirknlah, apakah kamu layak memkn rezekiNya dan tinggal di bumiNya, sdgkan kamu melanggar segala laranganNya?”
  “Ya! Anda benar.” kata lelaki tu. Dia kemudian menanyakan syarat yg KETIGA. Ibrahim mjwb, “Klau masih mahu b’maksiat, carilah tmpt tersembunyi yang  dtidak Dpt dilihat olehNya!” Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, “Wahai Ibrahim, ini nasihat mcm mn? Mn mungkin Allah X melihat kita?” “Ya, klau mmg yakin demikian, apakah kamu masih b’keinginan melakukan maksiat?” kata Ibrahim. Lelaki tu mengangguk dan meminta syarat yg ke-EMPAT
  Ibrahim melanjutkan, “Klau malaikat maut dtg hndk mcabut rohmu, katakanlah kpdnya, ‘Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu b’taubat & melakukan aml s0leh. ‘ ” Kemudian lelaki menggelengkn kepala & terus t’sdr, “Wahai Ibrahim, mnA mungkin malaikat maut akn memenuhi p’mintaanku?”. “Wahai Abdullah, klau kamu sudah meyakini bahawa kamu X blh menunda & mengundurkan dtgnya kematianmu, lalu bagaimn engkau blh lari dr kemurkaan Allah?”
  “Baiklah, apa syarat KELIMA?” Ibrahim pun menjawab, “Wahai Abdullah klau malaikat Zabaniyah dtg hndk mengiringmu ke api neraka di hr kiamat nanti, jgn engkau ikut b’samanya.”
  Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya.”  Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. “Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah.” katanya sambil teresak-esak.”
                                                                 ——-tamat——-

erm .. selepas u’all baca .. apa yg u’all rasa ?? dpt ke manusia tu wat maksiat atas muka bumi ini …?? JANGAN SESEKALI kita cuba mendekati maksiat itu k … sesungguhnya .. kita mncari KEmurkaan dari Allah .. bg yg da terlanjur …. Mari lah kita bertaubat … bykkan solat taubat dan melakukan amal ibadah .. sesungguhnya Allah tu Maha Penerima Taubat lagi Maha Mengasihani …

P.S- peringatan ini juga utk diri miss juga yg juga seorg manusia biasa yg tidak pernah lepas dari melakukan dosa … moga kita semua termasuk dlm golongan org yg mendpt syafaat dan hidayah dari Allah SWT. AMEN.

                                                                           Assalamualaikum  ! @___@

About Noor Alwani Zolkifli ( NAz )

Lioness .. HAHA . don't worry ! I won't bite you . I'm nice ;) hehe . . The one and only child. based on my own STATISTICS : ██████ 85% malas ████████ 100% mulot bising ████████100% manje ████ 50% nakal ████████ 100% comel ███████ 90% jujur ████████ 100% setia TQ.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s