>solat JUMAAT

Standard

>

ASsalamualaikum  sahabat ^_^

Harap semuanya dalam keadaan sihat2 sntiasa insyaallah .. Kali ni miss berminat nk kongsi sdkit lah pasal ibadat bg kaum MUSLIM iaitu bg kaum ADAM , SOLAT JUMAAT .

HA ~ miss siap highlight lagi perkataan tu .. betapa pentingnya ibadat ni smpai BAGINDA ( nabi MUHAMMAD SAW) pun pernah bersabda :

“ sesiapa yang meninggalkan (solat Jumaat) sebanyak 3 jumaat dengan keadaan sengaja meringankannya dan mencuaikannya, nescaya Allah meterikan atas hatinya” 

Dari Abu al-Ja`d ad-Dhamiri, r.a . ( Riwayat Abu Daud )

 

solat itu TIANG AGAMA

Bagi miss … perkataan meteri dalam hadis di atas mmbawa mksud .. MENUTUP . Lihat lah betapa islam ini bgtu mgambil berat akan solat jumaat ni .. kalau HATI dah TERTUTUP, apa mudah ke kita nk menerima sgla kebaikan dan hidayah dari allah ?? tak kan??

emm.. Kalau sahabat nak tawu .. solat jumaat ni adalah (bukan IBARAT) hari raya mingguan bagi umat islam dan menggantikan solat zohor bagi muslimin . Hari raya tuuuuuuuuuu. Untung betul jadi lelaki .. 

Orang yg SENGAJA @ CUAI (meremehkan) solat jumaat ni BERTAUBAT lah supaya Allah sntiasa mmbri rahmat dan ptunjuk kpd u all sekeluarga (^_^)

Solat jumaat ni jgk.. ada syratnyer … haaa … Antaranya :

  1. ISLAM
  2. MERDEKA
  3. BALIGH
  4. SIHAT ( mksdnya tak uzur @ sakit yg mudaratkan diri dari pg solat .. stakat demam,batuk,slsema sikit .. alahai … bek tak payah nak berlakon sakit sgt k )
  5.  penduduk tetap ( @ bermukim namenya🙂 )

Klau nak ikotkan .. byk yg boleh dikupas ttg hal ni .. tp, ckuplah sekadar miss huraikan srba sdkit mgnainya ,,,

Insyaallah .. miss akan perbaiki lagi kesilpan miss .. Sesungguhnya, yg baik tu , SEMUANYA dari ALLAH SWT , mana yg tak baik , dan salah tu .. dari diri miss sndri .. : )

jaga diri … jaga kesihatan .. jaga amal ibadah .. jagalah agama dan maruah kita.. insyaallah ..

Wallahualam.

About Noor Alwani Zolkifli ( NAz )

Lioness .. HAHA . don't worry ! I won't bite you . I'm nice ;) hehe . . The one and only child. based on my own STATISTICS : ██████ 85% malas ████████ 100% mulot bising ████████100% manje ████ 50% nakal ████████ 100% comel ███████ 90% jujur ████████ 100% setia TQ.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s