Sejarah Mata Air Zamzam

Standard

Assalamualaikum

Seperti yg tlh kita ketahui, nabi Ibrahim as tlh berhijrah tgglkan Iraq dan mnuju ke Harran . Dan dari Harran la baginda bertolak pula ke Palestin dan menjadikannya sbg tmpt pusat dakwahnya . Sampai ke negeri Mesir baginda mngmbara. 

Tahu2 la kan Firaun ni orgnye mcm mana.. sgt kejam .. Macam2 yg dia cuba buat pada isteri dia, SARAH . Bagi memendekkan cerita, Firaun ( MESIR ) telah pun menghadiahkan puterinya yg bernama Hajar kpd isterinya sbg tnda kemulian Sarah yg punyai hubungan yg kuat terhadap Allah SWT.

Lalu Sarah pun mengahwinkan Hajar + Ibrahim.

Baginda pulang semula ke Palestin. Hasil dari perkhwinan Hajar + Ibrahim = Ismail . Kelahiran putera baginda ni telah menimbulkan cemburu pada diri Sarah ( sbb dia tkde anak ). Disebabkan rasa cmburu tu, Sarah mengarah Baginda utk membawa isterinya ( Hajar ) bersama puteranya ( Ismail ) keluar dari bumi Palestin.

Baginda telah membawa isteri & anknya ke HIJAZ dan meninggalkan anak & isterinya di satu lembah yg kering kontang & tiada tumbuhan . Lembah tu berdekatan dgn BAITULLAH AL-HARAM. Masa tu Baitullah merupakan kawasan tanah tinggi seperti busut.

Kalau skali air bah, mesti kawasan tu akan di kelilingi air di bhg kanan dan kirinya  ( dia kan tanah tggi…)🙂

Baginda meninggalkan isteri dan puteranya di sisi sebatang pohon besar di atas kawasan telaga zamzam iaitu di kawasan Masjid Haram yg teratas.

Masa tu , Mekah takde penghuni lagi . Sumber air pun tkde lagi. huhuhu…

Sebelum baginda pulang ke Palestin, Baginda Ibrahim masa tu cuma tggalkan kantung  yg berisi buah kurma & bekas air SAHAJA ! kpd istri dan anknya 😦

Hanya beberapa hari je bekalan makanan tu dpt bertahan, habislah semuanya …

Lalu , dgn kuasa Allah swt maka terpancar lah mata air zamzam itu.

” Telaga zamzam itu lah yg menjadi sumber kehidupan Sarah dan Ismail ( putera baginda ) DAN sehingga ke hari ini “

Telaga zamzam sekarang *credit to pkcik google🙂 *

About Noor Alwani Zolkifli ( NAz )

Lioness .. HAHA . don't worry ! I won't bite you . I'm nice ;) hehe . . The one and only child. based on my own STATISTICS : ██████ 85% malas ████████ 100% mulot bising ████████100% manje ████ 50% nakal ████████ 100% comel ███████ 90% jujur ████████ 100% setia TQ.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s